Zakończyliśmy już zbiórkę na roczne opłaty związane z działalnością portalu Lubelskie Korzenie w 2021 roku.
Zebrane środki pozwalają patrzeć optymistycznie również w 2022 rok. Dziękujemy serdecznie wszystkim osobom, które wsparły Lubgens, oraz wszystkim trzymającym za nas kciuki.
Wpłat dokonali w kolejności alfabetycznej : Adam Koma, Agnieszka, Aleksandra Choina, Andrzej Ciempiel, Andżelika, Anna Blahut, Anna Frelek, Artur Aloszyn, Artur Martyka, Barbara Cieszko, Barbara Wierzchowska-Bekasiewicz, Beata 66, Beata Kroszka, Beata Szymborska, Daniel Domka, Dariusz Bernat, Dariusz Segit, Dariusz Woliński, Dawid, DeKa, Dominik Róg, Eduardo Mokwa Glaner, Elżbieta Chomik, Ewa Kapłon, Ewa Mizerska, Jerzy Sowa, Joan24, Katarzyna Pasek, Katarzyna Przybysz, Kinga Postawa, Krystyna.waw, Krzysztof Bogusz, Krzysztof Czarnecki, Leszek Gnyp, Łucja Wierzycka, Łukasz M. Majewski, Łukasz Makarewicz, Łukasz Pasim, Marcin Rybicki, Margaret Godek, Mariusz Momont, Marta Gawrońska, Miro Jan, Mirosław Chomacki, Monika Bukacińska, Monika Smykowska, Piotr Krotofil, Piotr Reszka, Radek Lesniewski, Renata Goleń, Sławomir Chęć, Tomasz Pieczykolan, Tomek Wojtaszek, Wiesława, Zbigniew Jawoszek

"Zamieszkały na posesyi części szlacheckiej "

Na tym forum poruszamy tematy dotyczące tylko naszego regionu

Moderatorzy: avee, MarcinR

ODPOWIEDZ
eve174
Posty: 134
Rejestracja: 15 paź 2013, 23:07

"Zamieszkały na posesyi części szlacheckiej "

Post autor: eve174 »

Witam,

Porszę o sugestie forumowiczów co do aktu nr 77.

http://szukajwarchiwach.pl/35/1842/0/2. ... x4j6UahWQw

Chodzi mi konkretnie o to co mołby robić Kacper Przewodowski we wsi Tchórzewie. Urodził się w Lubartowie w 1790 roku. Pochodził z mieszczańskiej rodziny , na akcie zgonu z 1851 r okreslony jest jako mieszkanin rolny Jego ojciec był wójtem Lubartowa. Z aktu wynika, że jest wdowcem aczkowiek niestety jeszcze nie znalazłam pierwszego aktu ślubu, bądź jakichkolwiek urodzeń dzieci z pierwszego małżeństwa. Jedyne co jest o nim napisane w tym akcie to, iż jest " zamieszkały na posesyi szlacheckiej" - zgaduję, że posesyia ta nie należała do niego, czy może się mylę? A jeżeli nie należała do niego to w jakim celu mógłby tam zamieszkiwać? Pod aktem jest podpis a wiec tak jak jego ojciec był piśmienny, wiec podejrzewam, że nie był wyrobnikiem w tej wsi. Jeżeli odziedziczyłby ziemię po żonie to znalazłabym jej akt zgonu, którego nie ma w tej parafi.

Wszelkie sugestie są mile widziane.

Z góry dziękuję i pozdrawiam,
Ewa

Awatar użytkownika
marekzaborski
Posty: 178
Rejestracja: 14 cze 2011, 12:46
Lokalizacja: Hańsk, Dubeczno

Post autor: marekzaborski »

Nie wiem nic o Tchorzewie jednak sprawdzilbym czy okreslenie "czesc szlachecka" nie odnosi sie do okredlenia wsi Tchorzew a nie Pana Mlodego. Spotkałem sie z takim zapisem w Lubkach w parafii Wojciechow. Jedna z wsi nazywala sie Lubki szlacheckie i tak byla zapisywana. Moze tu bylTchorzew szlachecki?
Pozdrawiam

Marek

Władysław, Tadeusz, Władysław, Franciszek, Teodor, Antoni, Józef, Józef, Andrzej, Jakub, Jakub...

Szukam na lubelszczyźnie nazwisk: Zaborski, Leśniewski, Piwko, Tryksza.

eve174
Posty: 134
Rejestracja: 15 paź 2013, 23:07

Post autor: eve174 »

Dziękuję bardzo za podpowiedź.

Raczej nie sugerowałam się ze to była jego posesja, gdyż w aktach z różnych rejonów Polski zawsze jest wzmianka jeżeli ziemia należy do kogoś.

Zapewne masz rację i jest to szlachecka część wsi. Zastanawia mnie tylko, coż on mógł tam robić, a skoro robił tam coś konkrentnego to dlaczego nagle w wieku 36 lat po ślubie wraca do Lubartowa. Bardzo sprzeczne mam sygnały jeżeli chodzi o tę rodzinę. Właściwie dopiero teraz wyszło, że Pan Młody jest piśmienny, gdyż we wszystkich aktach występuje jako niepiśmienny. Według moich podejrzeń był piśmienny, gdyż o dziwo ojciec piśmienny, a brat Andrzej Przewodowski, był inżynierem i geologiem który wyemigrował do Paryża, później Londynu a w 1837 r do Ameryki Południowej. Córka Kaspra natomiast otrzymywała kontakt z ta częścią rodziny ( pisali do siebie po francusku). Z opowieści rodzinnych wynika, że część ich ziemi została skonfiskowana po powstaniu, czy są gdzieś spisy dotyczące konfiskat w danym rejonie?

Pozdrawiam,
Ewa

Awatar użytkownika
dpawlak
Posty: 1256
Rejestracja: 06 maja 2011, 22:59
Lokalizacja: ziemia stężycka

Post autor: dpawlak »

Ciekawe czy Przewodowscy mają coś wspólnego z wsią Przewodów od Hrubieszowem na Zamojszczyźnie. Dobre wykształcenie i forma nazwiska wskazuje, że mógł być mieszczaninem ale ze szlacheckimi korzeniami, wówczas mógł być gościem u właścicieli/zarządców Tchórzewa bądź jakimś oficjalistą u nich, tyle że wówczas spodziewałbym się określenia co robił, czym się zajmował, a nie tylko, że tam mieszkał.
Po ślubie mógł dzięki wniesionemu wianu kupić jakąś działkę w mieście albo rodzice wymagali opieki lub wręcz zmarli i odziedziczył po nich nieruchomości, może, może, to tylko gdybania. Trzeba by szukać w aktach miejskich Lubartowa, sądowych, notarialnych, hipotecznych itp.
Darek
Syn Stanisława, wnuk Józefa, prawnuk Antoniego, praprawnuk Ignacego, 3xprawnuk Błażeja, syna ?, syna ?, syna ?, syna ?, syna ?, potomków Stanisława? niestety metryki niedostępne :-(

Awatar użytkownika
marekzaborski
Posty: 178
Rejestracja: 14 cze 2011, 12:46
Lokalizacja: Hańsk, Dubeczno

Post autor: marekzaborski »

Tak jak pisze Darek. Przekopałbym notariat lubartowski za właściwy okres.
Pozdrawiam

Marek

Władysław, Tadeusz, Władysław, Franciszek, Teodor, Antoni, Józef, Józef, Andrzej, Jakub, Jakub...

Szukam na lubelszczyźnie nazwisk: Zaborski, Leśniewski, Piwko, Tryksza.

eve174
Posty: 134
Rejestracja: 15 paź 2013, 23:07

Post autor: eve174 »

Moje informacje nie potwierdzają żadnego szlacheckiego pochodzenia. w Lubartowie zamieszkali od XVII wieku, najstarszy przodek to Andrzej Przewodowki urodzony ok 1660 , zamieszkały w Lubartowie. Jedynie w kilku dokumentach członkowie rodziny powiązani ze szlachta.
Brat Kacpra Andrzej Przewodowski - zdaje sie w encyklopedi określony mianem hrabia. Aczkolwiek z tego co jest w wiekszości źródłach to nigdzie chyba nawet daty i miejsca urodzenia nie ma wspisanego poprawnie, dlatego średnio ufam tym źródłom. Andrzej jest też określany jako oficer pułkownik 13 pułku ułanów, gdzieś znalazłam wzmiankę o wywłaszczenu po powstaniu Listopadowym.
Ojciec Kacpra Stanisław i tu cytat: " Mocą, której naszej i sukcesorów naszych imieniem stanowimy, SZLACHETNYCH Franciszka Orzecgowskiego i Stanisława Przewodowskiego mieszczan dobrze osiadłych a wspolobywatelów naszych lubartowskich za wazących mocnych i z żadnych odwołaniem niewzruszonych Plenipotentów.. " chociaż osobiście nigdy nie brałam dosłownie tego jako, że mieli oni pochodzenie szlacheckie.

A teraz fakty, które komplenie nie pasują do tej sytuacji to:

Wpis, iż Andrzej Przewodowski brat Kaspra studiował na Uniwersytecie Warszawskim oraz na Uniwersytecie w Paryżu, Paryż jednak zdaje się być bardziej prawdopodobny ze wzglęu na ucieczkę przed represjami po powstaniu listopadowym.

Kasper przybywa do Lubartowa ok 1827-1828 r. Stanisław jego ojciec jest jeszcze przy zgłaszaniu jego dzieci, natoniast nagle znika z Lubartowa i nie ma jego aktu zgonu, bądź aktu zgonu jego małżonki.
Siostra Rozalia po mężu Saganowska także znika z akt, natomiast jej córka bierze ślub w Krzynowłodze Wielkiej. - innych aktów tej rodziny brak w tej okolicy.
Natoniast na północ od Warszawy są obecnie rodziny Przewodowskich, które nijak pasują do mojego drzewa.

Córka Kaspra Marianna Ludwika wychodzi za mąż za szewca a sama pozostaje w służbie. Przeprowadzają się do Lublina

Inna córka Kaspra moja praprababcia, zna zarówno język polski, rosyjski jak i zapewne francuski. Jeszcze za zaboru rosyjskiego zmienia nazwisko na nazwisko po mężu córki.

Z pocztówek z 1923 r przysłanych z Brazyli wynika, że jest jeszcze rodzina w Warszawie. Akty znalezone w Warszawie nijak pasują do mojego drzewa.

Z jednej strony córka pozostająca w służbie sugeruje rodzine biedna, mieszczanie rolni nigdy nie wydawali mi się zbyt zamożną grupą społeczna, a już napewno nie na tyle żeby było ich stać na wykształcenie syna na Uniwerystecie a nawet jeżeli tak było to byłoby to troszkę nierozsądne ze strony Stanisława, gdyż wegług moojego drzewa miał on tylko dwóch synów, którzy dożyli wieku dorosłego Kasper ur 1790 i Andrzej ur 1804. Skoro Kasper pozostawał poza Lubartowem, chyba rozsądnym byłoby zostawić drugiego syna na gospodarstwie.

Mam nadzieję, że w miare dobrze naszkicowałam historię tej rodziny. Jakieś sugestie ?


Pozdrawiam,
Ewa

eve174
Posty: 134
Rejestracja: 15 paź 2013, 23:07

Post autor: eve174 »

Witam wszystkich w 2015 roku.

Kolejna zagadka:

http://bc.wimbp.lodz.pl/Content/40454/E ... r074bc.pdf strona 3.

Nie tylko nie urodzony w Warszawie, ale 29/08/1804 w Lubartowie - ze starożytnego rodu polskiego ?

Czy ktoś ma jakies pomysly dotyczace poszukiwań ? Jak juz wspomniałam trop siega ok 1660r Miasta Lubartowa.

Pozdrawiam,
Ewa

RMazus
Posty: 33
Rejestracja: 16 lip 2011, 10:51
Lokalizacja: Płock

Post autor: RMazus »

Bardzo ciekawe zagadnienie bo u mnie Przewodowscy i Orzechowscy występuja , czytałem stare księgi Lubartowa i tam Orzechowski jest opisany Wójt Stanisław Szlachta Orzechowski a czy to pozostałość po szlacheckich korzeniach można tak przyjąć lub było to wczesne nazwisko lub przydomek.
Pozdrawiam.
3M3
Urodziłem się w Płocku ale moje korzenie to ziemia Lubartowska!!! syn Jerzego wnuk Ryszarda prawnuk Jana 2x prawnuk Juliana 3x prawnuk Adama 4x prawnuk Bartłomieja 5x prawnuk Wawrzyńca 6x prawnuk Brtłomieja 7x prawnuk Szymona 8X Matyjas

eve174
Posty: 134
Rejestracja: 15 paź 2013, 23:07

Post autor: eve174 »

RMazus pisze:Bardzo ciekawe zagadnienie bo u mnie Przewodowscy i Orzechowscy występuja , czytałem stare księgi Lubartowa i tam Orzechowski jest opisany Wójt Stanisław Szlachta Orzechowski a czy to pozostałość po szlacheckich korzeniach można tak przyjąć lub było to wczesne nazwisko lub przydomek.
Pozdrawiam.
3M3
Czesc,

Tak wystepuja na poczatku XIX wieku. A pozniej juz nie. Wlasciwie ostatnia osoba z Przewodowskich to moja prapra Honorata Przewodowska, ale pozniej nic. Chyba, ze cos znalazles czego ja nie mam :) . Masz moze cos nowego na temat Barbary Mazus po mezu Przewodowska ? :)

Pozdrawiam,
Ewa

ODPOWIEDZ

Wróć do „Genealogia - tylko Lubelszczyzna”