Nielisz -okoliczne dworki i pałace - poszukiwanie służby

Dział regionalny

Moderatorzy: avee, El

ODPOWIEDZ
mariusz_stachowski
Posty: 28
Rejestracja: 11 lut 2015, 19:19

Nielisz -okoliczne dworki i pałace - poszukiwanie służby

Post autor: mariusz_stachowski »

Witam,

w moich poszukiwaniach dotarłem do informacji, że moja prababka Marianna Bartosiak była służącą. Najprawdopodobniej gdzieś w okolicy Nielisza - tam rodziły się jej dzieci.

Marianna urodziła się około roku 1848 - 1850, jej dzieci rodziły się w roku 1877 (Katarzyna) i w roku 1883 (Marianna- w jej akcie jest zapis że matka była służącą)

Czy jest może jakiś spis służących np z Ruskich Piasków czy też Stawu Noakowskiego? gdzie mogą być dokumenty z okolicznych dworów?

Wiecie czy z tego okresu jest możliwość zdobycia czegoś na kształt kart meldunkowych?

Niestety nie jestem z okolic i nie są mi znane dworki czy pałacyki z okolic Nielisza. Czy ktoś umiałby mi pomóc?

pozdrawiam
Mariusz

michalow
Posty: 116
Rejestracja: 14 maja 2014, 17:10
Kontakt:

Post autor: michalow »

Witam
W Nieliszu nie było dworu. Te wpisy księdza nie zawsze trzeba brać poważnie bo popełniali błędy (przykład, jednego roku pisał gumienny, następnego roku parobek chociaż ten ktoś był gumiennym). Mogła żyć ze służby u różnych bogatszych ludzi z gminnej administracji lub u bogatszych gospodarzy.
Pozdrawiam

mariusz_stachowski
Posty: 28
Rejestracja: 11 lut 2015, 19:19

Post autor: mariusz_stachowski »

czyli tak naprawdę wątek 'służącej' został wyczerpany... no chyba że w jakiś dokumentach z Nielisza byłaby przypadkiem ujęta....
pozdrawiam
Mariusz

Awatar użytkownika
Greg
Posty: 2028
Rejestracja: 24 kwie 2011, 22:38
Lokalizacja: Lublin
Płeć:
Kontakt:

Post autor: Greg »

michalow pisze:W Nieliszu nie było dworu.
Źródła mówią o istnieniu w Nieliszu ośmiu domów dworskich - zapewne szlachty cząstkowej o której się wspomina.
Pozdrawiam Grzegorz

mariusz_stachowski
Posty: 28
Rejestracja: 11 lut 2015, 19:19

Post autor: mariusz_stachowski »

a gdzie można dotrzeć do tych informacji? Czy robiło się w tym czasie spisy ludności pracującej w dworach/domach dworskich? Jeśli tak to gdzie tego można szukać?

Greg pisze:
michalow pisze:W Nieliszu nie było dworu.
Źródła mówią o istnieniu w Nieliszu ośmiu domów dworskich - zapewne szlachty cząstkowej o której się wspomina.
pozdrawiam
Mariusz

michalow
Posty: 116
Rejestracja: 14 maja 2014, 17:10
Kontakt:

Post autor: michalow »

Tak to prawda. Była to schłopiała szlachta zaściankowa. Cały dzień taki szlachcic pracował w polu. Wracał do domu, siodłał konia i jechał sprawdzać ile zrobił i czy dobrze. I tacy mogli mieć jakichś służących parobków czy pastuchów. Dobrzy , gospodarze a było to już po uwłaszczeniu mieli różnych służących- przy 8-10 ha. stać ich na to było.

mariusz_stachowski
Posty: 28
Rejestracja: 11 lut 2015, 19:19

Post autor: mariusz_stachowski »

wszytko pięknie i ładnie... doczytałem to w internecie

pytanie jednak brzmi: czy były w tym czasie robione spisy ludności? spisy pracowników takiej szlachty zaściankowej? a jeśli tak to gdzie to można odnaleźć?

michalow pisze:Tak to prawda. Była to schłopiała szlachta zaściankowa. Cały dzień taki szlachcic pracował w polu. Wracał do domu, siodłał konia i jechał sprawdzać ile zrobił i czy dobrze. I tacy mogli mieć jakichś służących parobków czy pastuchów. Dobrzy , gospodarze a było to już po uwłaszczeniu mieli różnych służących- przy 8-10 ha. stać ich na to było.
pozdrawiam
Mariusz

michalow
Posty: 116
Rejestracja: 14 maja 2014, 17:10
Kontakt:

Post autor: michalow »

Hi
Może niech Pan dotrze do aktu urodzin kuzynki. Byc może nie urodzila się w Nieliszu a w ktorejs z okolicznych miejscowości. Dwor był w Nawozie i nie był ordynacki. O tej szlachcie zaściankowej wiem stad, bo moja Ciocia przed wojna była w Nieliszu nauczycielka a Wujek sekretarzem gminy. Mam dwa zdjęcia z tego okresu z nauczycielami i uczniami. Jeśli ktoś był by zainteresowany nimi to przesle scany. Pozdrawiam Jan. Ps. ja prowadze strone michalow1.za.pl i tam jest sporo materialu o Michalowie wsi, folwarku i palacu.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Ziemia zamojska”