Zaklików

dział regionalny

Moderatorzy: avee, El

Awatar użytkownika
Radecki
Posty: 141
Rejestracja: 12 mar 2013, 20:27
Lokalizacja: Kalinówka gm. Głusk

Proszienie czyli prośba o pomoc w tłumaczeniu/interpretacji

Post autor: Radecki »

No i mam problem - proszę o pomoc.
To jest właśnie próbka ze zbioru 35/151/0/-/532.
"Прошение", czyli "Petycja", ale chyba bardziej odpowiednik dzisiejszego "Podania".
Złożona w dniu 28 lutego 1883 roku do Jaśnie Wielmożnego Komisarza urzędu Janowskiego
w imieniu Wincentego Mizerskiego i Jana Chrząstowskiego.
W sprawie... no właśnie nie wiem jakiej.

Wyłapuję pojedyncze zwroty i zdania, np.
Po śmierci Wojciecha Syczkosia...
opiekun naszych żon Andrzej Rokicki
ale sensu w tym znaleźć nie potrafię. :-(

W dokumencie roi się od charakterystycznych, zaklikowskich nazwisk:
Józef Stryjecki
Andrzej Rokicki
Jan Słapczyński
Walenty Zakościelny
Augustyn Sapiński
Antoni Moszczyński
Wojciech Świderski

Ale są też jacyś inni:
Minkowski
Ferdynand Doliński z Ireny
Andrzej Wójtowicz ze Zdziechowic


Prośba moja dotyczy nie tyle dokładnego tłumaczenia, co interpretacji:
O co mój pra-pra-dziadek do spółki z niejakim Liderskim wnosi?
O co tu chodzi?

Z poważaniem
Ostatnio zmieniony 01 mar 2017, 17:58 przez Radecki, łącznie zmieniany 1 raz.
Radosław Chrząstowski

voytashek
Posty: 337
Rejestracja: 18 lut 2012, 21:28

Post autor: voytashek »

Dzień dobry,

w największym skrócie - dwóch szwagrów skarży się do komisarza do spraw włościańskich, że ich sąsiad pognał z pola, które ich żony (siostry) przed dekretem uwłaszczeniowym miały były wnieść w wianie do dobytku (po mordze z haczykiem każda). Później cwany sąsiad po rzekomym sfałszowaniu dokumentów to pole miał notarialnie sprzedać.

Jakość zdjęć - nie za hoho, ale sporo się daje odczytać.


HTH

(-) Tomek Wojtaszek
"Na końcu każdej księgi najczęściej są indeksy, ale te indeksy często są po rosyjsku, dlatego powinieneś nauczyć się jak wygląda poszukiwane przez Ciebie nazwisko i dopiero możesz coś szukać."
- © 300sl

Krzysiek
Posty: 929
Rejestracja: 21 lut 2012, 22:06
Lokalizacja: Poznań

Post autor: Krzysiek »

Pewnie nie każdy zainteresowany zauważył, ale urodzenia z Zaklikowa, z roku 1764 czekają na spisanie ;)
viewtopic.php?t=2805
Pozdrawiam Krzysiek

Awatar użytkownika
Radecki
Posty: 141
Rejestracja: 12 mar 2013, 20:27
Lokalizacja: Kalinówka gm. Głusk

Post autor: Radecki »

voytashek pisze: w największym skrócie - dwóch szwagrów skarży się do komisarza do spraw włościańskich, że ich sąsiad pognał z pola, które ich żony (siostry) przed dekretem uwłaszczeniowym miały były wnieść w wianie do dobytku (po mordze z haczykiem każda). Później cwany sąsiad po rzekomym sfałszowaniu dokumentów to pole miał notarialnie sprzedać.
Wielkie dzięki Tomku!
<kwiatek>

Dzięki Tobie znalazłem prequel tej sprawy z 1879 roku, a przy okazji poprawiłem nazwisko szwagra prapradziadka! To dobrze mi już "znany" Wincenty Mizerski, który jako 11-latek był uczeniem szkoły elementarnej w latach 1840-41, prawdopodobnie potomek Andrzeja Mizerskiego (poz. 50 na "Rozkładzie Dziesięciny..." z 1837r.).
Najwyraźniej moja praprababka Antonina Chrząstowska zd. Leśniowska miała po sąsiedzku siostrę.

Co ciekawe, Leśniowskich w Zaklikowie prawie nie ma, jedynie w tabeli prestacyjnej z 1846 roku występuje "Kazimierz Leśniowski Uczeń ciesielski".

Jeszcze raz dziękuję.
Radosław Chrząstowski

Awatar użytkownika
Radecki
Posty: 141
Rejestracja: 12 mar 2013, 20:27
Lokalizacja: Kalinówka gm. Głusk

Post autor: Radecki »

Krzysiek pisze:Pewnie nie każdy zainteresowany zauważył, ale urodzenia z Zaklikowa, z roku 1764 czekają na spisanie ;)
viewtopic.php?t=2805
Zauważył, zauważył...
Tylko, że :arrow: http://szukajwarchiwach.pl/35/8/0/3/378 ... RsNHKNS_iQ
:roll: Ouć! Łacina :-P
Radosław Chrząstowski

Krzysiek
Posty: 929
Rejestracja: 21 lut 2012, 22:06
Lokalizacja: Poznań

Post autor: Krzysiek »

Łacina nie jest taka straszna ;) Chyba gdzieś już na tym forum tłumaczyłem jak wygląda formułka.
Przykładowo pierwszy zapis z roku 1764:
Zdziechowice, ego Carolus Kałużyński Provitus Vicarius... (dane udzielającego chrztu) baptisavi filium (ochrzciłem syna [domyślnie - imieniem, chociaż często jest nomine]) Stephanum (Szczepan) U.(może to polski skrót od urodzony) Adalberti et Theresia Gącałów (Wojciecha i Teresy, nazwiska nie jestem do końca pewien) Conjugum Legitimorum (prawnych małżonków), P.P.U. (nie znam tego skrótu, ale pewnie ma związek z rodzicami chrzestnymi) Wojciech Adamczak i Monika Saganowa z Węglina

Jednakże ekspertem z łaciny nie jestem i zastanawia mnie coś:
http://szukajwarchiwach.pl/35/8/0/3/378 ... RsNHKNS_iQ
http://szukajwarchiwach.pl/35/8/0/3/378 ... 34Q_8j9v_A

Dwa Zaklikowy, inaczej nazwane... Może ktoś wie o co tu chodzi? Pierwszy wpis w obu rocznikach jest dokładnie ten sam. Druga pozycja Zaklikowa ma jednak dużo dłuższy wstęp, nim pojawiają się zapisy chrztów oraz brak w nim danych rodziców chrzestnych. I chyba tylko na tym polega różnica ;) Gdyby ktoś podjął się spisywania tego to warto wg mnie porównywać zapisy z obu pozycji. Czasem może to ułatwić prawidłowe odczytanie nazwiska.

edit.
I nieaktualne :P Widzę, że ktoś już pokusił się o spisanie tego.
Pozdrawiam Krzysiek

Awatar użytkownika
Radecki
Posty: 141
Rejestracja: 12 mar 2013, 20:27
Lokalizacja: Kalinówka gm. Głusk

Post autor: Radecki »

Krzysiek pisze:Może ktoś wie o co tu chodzi?
Nie, no ja to na pewno nie :shock:

Ale jeszcze póki mam na gorąco, to wrzucę taką listę osobową.
Zestawienie niezbędnych materiałów dla naprawy chałup i ogrodzeń chłopskich w posadzie Zaklików, wsi Zdziechowice i Lążka Zaklikowskiego z lasów majątku Zdziechowice na rok 1878

(Tłumaczenie tytułu by Sławek/Gienek)

A z tą łaciną...
Damy radę. 8-)
Radosław Chrząstowski

Awatar użytkownika
Radecki
Posty: 141
Rejestracja: 12 mar 2013, 20:27
Lokalizacja: Kalinówka gm. Głusk

Post autor: Radecki »

Krzysiek pisze:edit.
I nieaktualne :P Widzę, że ktoś już pokusił się o spisanie tego.
Pardąsik. A gdzie?
Radosław Chrząstowski

Krzysiek
Posty: 929
Rejestracja: 21 lut 2012, 22:06
Lokalizacja: Poznań

Post autor: Krzysiek »

Radecki pisze:Pardąsik. A gdzie?
http://regestry.lubgens.eu/viewpage.php ... 52&par=645
regestry pisze:Zaklików (księgi grodzkie lubelskie) urodzenia 1764-1765 - Łukasz Mulak
Popkowice (księgi grodzkie lubelskie) urodzenia 1764 - Łukasz Mulak
Pozdrawiam Krzysiek

Awatar użytkownika
Radecki
Posty: 141
Rejestracja: 12 mar 2013, 20:27
Lokalizacja: Kalinówka gm. Głusk

Post autor: Radecki »

:shock:
Radosław Chrząstowski

Grendel
Posty: 97
Rejestracja: 28 gru 2015, 18:32
Lokalizacja: Wąchock/Zawiercie

Post autor: Grendel »

Archivarius81 czyli Łukasz tego dokonał o czym mnie mailem rano poinformował - jak napisał szykuje "petardę" i jak widać "trochę" nad nią się napracował po łacinie :!:
Łukasz jesteś niesamowity co najmniej tak samo jak Radek, który mi tyle tutaj radochy sprawił!! A już te z ostatnich publikacji Radka to nawet nie wiem sam jak nazwać bo do teraz jestem w szoku jak zobaczyłem podpis mojego 2x pradziadka, o którym wiedziałem tylko tyle że był - zachowany w alegacie do ślubów w z roku 1902 w Wąchocku oryginał odpisu aktu urodzenia z Zaklikowa mojego pradziadka. I z tabeli Likwidacyjnej Zaklikowa też, ale teraz Radek mi tu pisze, że widział jego podpisy jeszcze i pod innymi dokumentami. Muszę ochłonąć i spokojnie teraz to analizować :-> :lol:
Ostatnio zmieniony 01 mar 2017, 22:20 przez Grendel, łącznie zmieniany 1 raz.
Pozdrawiam
Sławek Skroczyński

majaszpot
Posty: 6
Rejestracja: 17 lip 2017, 12:39
Lokalizacja: Kraków

Post autor: majaszpot »

Dzień dobry. Szukam dokumentacji personalnej z zakładu Huta Irena w miejscowości Irena koło Zaklikowa. Czy ktoś może ich szukał lub dowiedział się co się z nimi stało?
Czy możliwe, że spłonęły razem z resztą ksiąg w 1939?

Interesują mnie też księgi z miejscowości Irena (nazwisko Makarewicz i Trębicki), ale jak rozumiem to była parafia Zaklików i tutaj też nic się nie zachowało? :-(

Pozdrowienia
Maja

Grendel
Posty: 97
Rejestracja: 28 gru 2015, 18:32
Lokalizacja: Wąchock/Zawiercie

Post autor: Grendel »

Witam, w roku 1889 wygaszono piece w Hucie Irena a zakład zamknięto. Większość wyposażenia (mowa tu o maszynach i surowcu) przewieziono do Ostrowca Świętokrzyskiego i do Rosji a resztę sprzedano okolicznym mieszkańcom. Nie mam żadnych informacji o aktach osobowych tego zakładu działającego ze zmiennym szczęściem w Kongresówce od roku 1839 czyli równo pól wieku. Znam natomiast warte sprawdzenia źródło informacji tj. osobę redaktora "Nowej Gazety Zaklikowskiej" Pana Waldemara Żelaznego, który na łamach tegoż kwartalnika opublikował kilka artykułów oraz historię Huty Irena. Podany w Gazecie kontakt do redakcji to tispp@gmail.com. Proszę spróbować, osobiście uważam ludzi z Zaklikowa za wielce pomocnych i otwartych na dyskusje w kwestiach genealogicznych poszukiwań.
Pozdrawiam
Sławek Skroczyński

szepanik
Posty: 40
Rejestracja: 08 sie 2012, 10:30

Post autor: szepanik »

Jeśli wam coś w tym pomorze to Zaklików ma wyszukiwarkę z cmentarza .Podaję stronę internetową .www.cmentarzzaklikow.pl

wch
Posty: 1
Rejestracja: 14 lis 2016, 12:35

Post autor: wch »

Witam,
interesuje mnie miejscowość Irena, w której w latach 1866-1876 rodziły się dzieci
pary Andrzej Witerski i Marianna Mrozowska. Wszystko wskazuje, że jest to niestety
parafia Zaklików.
Jednak w indeksach odnajduje akty zgonów (lata 1902,1908) pary Andrzej Witerski
i Marianna Witerska z d. Mrozowska, jednak w parafii Modliborzyce - miejsce Irena.
Więc pytanie czy w tym okresie akty osób z Ireny spisywano w Modliborzycach, czy
może była druga miejscowość Irena w par. Modliborzyce?

Pozdrawiam
S.Chrzanowski

PS
Po spojrzeniu na akty zgonów, wygląda na to, że zapis Irena na marginesie przy nazwisku
to błędna informacja.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Ziemia kraśnicka”