Moja rodzina z Lubelszczyzny

Wszystko co dotyczy genealogii.

Moderatorzy: avee, El, MarcinR

Awatar użytkownika
konskovolensis
Posty: 376
Rejestracja: 27 sie 2012, 15:50
Płeć:

Post autor: konskovolensis »

A gdyby to kogo interesowało, to co w ostatniej kolumnie napisano, przetłumaczyć można: szlachetny, na dezynterię cierpiał i zmarł.

Ba, może nawet nie tylko szlachetny, bo przecież są ponoć Massalscy, którzy od samych kniaziów Rurykowiczów pochodzą. Tylko kto wie, czy akurat ci...
Ostatnio zmieniony 10 sie 2019, 21:49 przez konskovolensis, łącznie zmieniany 1 raz.
Pozdrawiam, Grzegorz.

Awatar użytkownika
MireQ
Posty: 1626
Rejestracja: 28 kwie 2011, 12:25
Lokalizacja: Lublin

Post autor: MireQ »

300sl pisze:Chodzi mi o słowo filius/filia. Z Twojego postu wynika, że filia de Niecko znaczy ze wsi Niecko, a to znaczy córka ze wsi Niecko. To niby szczegół, ale zwłaszcza przy imieniu Franciszek/Franciszka bardzo często pozwala odróżnić płeć bo nie wiadomo czy piszący napisał -um czy -am.

Pozdrawiam.
300sl
Masz racje, nie byłem dokładny...
Ale napisałem 1 października syn ze wsi Niecko
oraz
5 października córka ze wsi Niecko...
Dla kolegi Massalskiego filius czy filia nie ma znaczenia - dla niego to było nazwisko panieńskie matki, jak napisał - pierwsza żona...
O drugim zmarłym dziecku nie miał pojęcia...
Tutaj akurat z określeniem płci nie ma problemu, bo kreska pokazuje płeć, ale i w tabelach spotkałem się, kiedy Marianna była płci męskiej a Felix płci żeńskiej...
:mrgreen:
Pozdrawiam: MireQ

Parafie: Chodel, Chotcza, Karczmiska, Kazimierz Dolny, Końskowola, Opole Lubelskie, Piotrawin, Wąwolnica, Wilków.
Odpowiadam tylko na majle, na PW NIE

M.Massalski
Posty: 60
Rejestracja: 05 wrz 2015, 17:32

Post autor: M.Massalski »

Niedawno temu odnalazłem akt ślubu Tomasza Massalskiego z Magdaleną Witkowską z 2.06.1791, parafia Parczew (lewy dolny róg strony):
http://ksiegimetrykalne.pl/viewer/#parc ... 8_0245.jpg
Parców
2 VI
zaślubieni: szlachetny Tomasz Massalski, kawaler z Tulnik; szlachetna Magdalena Witkowska, wdowa z Parcowa
świadkowie: szlachetny Maciej Jaszczut ze Stępkowa; szlachetny Wojciech Ostrowski z Chmielowa

Magdalena Witkowska była wdową po Bartłomieju, gdyż znalazłem ich akt ślubu (3 w kolejności z lewej strony)
http://ksiegimetrykalne.pl/viewer/#parc ... 8_0231.jpg
Jej nazwisko rodowe według tego aktu to Chrosnicka, nie Perczyńska.

Mój przodek Tomasz umiera w Nowymstawie na Niećku, więc prawdopodobnie o to Niecko chodzi w aktach zgonu Andrzeja i Barbary. Moja pomyłka wynikała z błędu w indeksach tej strony, nie mam co do tego żadnych pretensji.

Czekam na odpowiedź z AP Lublin dotyczącej alegat aktu ślubu Józefa i Antoniny z 1828 r., które mogą przynieść nowe informacje.
https://szukajwarchiwach.pl/35/1910/0/2 ... bJednostka
Pozdrawiam
Marcin
Moje parafie to: Dys, Parczew, Horodyszcze(gr.-kat.)

Awatar użytkownika
MireQ
Posty: 1626
Rejestracja: 28 kwie 2011, 12:25
Lokalizacja: Lublin

Post autor: MireQ »

M.Massalski pisze:Jej nazwisko rodowe według tego aktu to Chrosnicka, nie Perczyńska.
Nie Chrosnicka tylko Chroscicka - czyli Chrościcka.
Dla pewności ja bym jeszcze poszukał zgonu Bartłomieja Witkowskiego...
Pozdrawiam: MireQ

Parafie: Chodel, Chotcza, Karczmiska, Kazimierz Dolny, Końskowola, Opole Lubelskie, Piotrawin, Wąwolnica, Wilków.
Odpowiadam tylko na majle, na PW NIE

M.Massalski
Posty: 60
Rejestracja: 05 wrz 2015, 17:32

Post autor: M.Massalski »

Aktu zgonu Bartłomieja póki co jeszcze nie znalazłem, natomiast wydaje mi się, że znalazłem akt chrztu Tekli Massalskiej córki Tomasza. Z jej aktu ślubu wynika, że była ochrzczona w Parczewie: "Panna Massalska dowodzie mająca złożeniem metryki, która dla przechodu Wojsk Rosyjskich, z okoliczności schowanych ksiąg w Parafii Parczewskiej..."
W Parczewie w roku 1791 (odpowiada wiekowi Tekli z aktu ślubu) znalazłem coś takiego:
http://ksiegimetrykalne.pl/viewer/#parc ... 8_0155.jpg (szósty akt z lewej strony)
Proszę mnie poprawić jeżeli się mylę.
Pozdrawiam
Marcin
Moje parafie to: Dys, Parczew, Horodyszcze(gr.-kat.)

Awatar użytkownika
MireQ
Posty: 1626
Rejestracja: 28 kwie 2011, 12:25
Lokalizacja: Lublin

Post autor: MireQ »

chrzest Elżbiety Tekli córki szlachcica Tomasza Witkowskiego i Magdaleny (skreślone) z Masalskich.
Pozdrawiam: MireQ

Parafie: Chodel, Chotcza, Karczmiska, Kazimierz Dolny, Końskowola, Opole Lubelskie, Piotrawin, Wąwolnica, Wilków.
Odpowiadam tylko na majle, na PW NIE

M.Massalski
Posty: 60
Rejestracja: 05 wrz 2015, 17:32

Post autor: M.Massalski »

Powinno być dokładnie odwrotnie, jednak jestem niemal przekonany że chodzi tu o siostrę mojego 4xpradziadka. Nazwisko Witkowski potwierdzałoby w takim razie, że akt ślubu z 2.06.1791 dotyczy moich 5xpradziadków.
Marcin
Moje parafie to: Dys, Parczew, Horodyszcze(gr.-kat.)

Awatar użytkownika
MireQ
Posty: 1626
Rejestracja: 28 kwie 2011, 12:25
Lokalizacja: Lublin

Post autor: MireQ »

Proboszcz chciał zapisać syn Tomasza i Magdaleny Massalskich,
napisał syn Tomasza Witkowskiego i Magdaleny Massalskich.
Zauważył pomyłkę, ale zamiast skreślić Witkowski, skreślił Magdalena.
To był wcześniak, ślub 2.6.1791, chrzest 20.11.1791... :lol:
Pozdrawiam: MireQ

Parafie: Chodel, Chotcza, Karczmiska, Kazimierz Dolny, Końskowola, Opole Lubelskie, Piotrawin, Wąwolnica, Wilków.
Odpowiadam tylko na majle, na PW NIE

M.Massalski
Posty: 60
Rejestracja: 05 wrz 2015, 17:32

Post autor: M.Massalski »

W Parczewie w latach 1760-1763 nie znalazłem aktu chrztu Tomasza Massalskiego oraz nie występuje on w sąsiednich parafiach, których indeksy znajdują się na tej stronie. W akcie ślubu zapisany jest jako kawaler z Tulnik, a według tej strony Tulniki w 1902 należały do parafii Czemierniki, więc pozostaje ona jeszcze do sprawdzenia. Niestety w indeksach tej parafii z lat wcześniejszych brak Massalskich. Sugeruje to, że moi przodkowie skądś przybyli. Czy jest jakiś sposób, aby dowiedzieć się, czy faktycznie byli szlachtą? Argumentem przemawiającym za oprócz zapisu w metrykach jest to, że Tomasz jak i jego syn Józef potrafili pisać, gdyż podpisywali swoje metryki.
Pozdrawiam
Marcin
Moje parafie to: Dys, Parczew, Horodyszcze(gr.-kat.)

Awatar użytkownika
MireQ
Posty: 1626
Rejestracja: 28 kwie 2011, 12:25
Lokalizacja: Lublin

Post autor: MireQ »

Rozumiem, że lata 1760-1763 wybrałeś na podstawie zgonu Tomasza w dniu 07.06.1828 roku, który to zgon zgłaszał syn Józef.
Jeśli Józef znał datę urodzenia ojca, to czerwiec 1826 - 66 = 1761/1762.
Jeśli nie znał - to datę urodzenia należy sprawdzić co najmniej w latach 1756-1767, czyli +/- 5 lat. Jeśli brak, to zwiększamy dla własnego spokoju okres poszukiwań do +/- 10 lat, czyli 1751-1772.
Józef przy zgonie ojca podaje nazwisko wdowy, która nie musi być jednoznaczna z nazwiskiem matki Józefa.
Wiemy, że matką Józefa była Magdalena Chrościcka.
Jeśli Tomasz miał drugą żonę, Magdalenę Percińską, to wszystko się zgadza.
Jeśli Tomasz miał tylko jedną żonę - Magdalenę Chrościcką, to dane podane przez jego syna przy zgonie w 1828 roku stają się całkowicie niewiarygodne... piśmienny szlachcic nie zna nazwiska swej matki?
Pozdrawiam: MireQ

Parafie: Chodel, Chotcza, Karczmiska, Kazimierz Dolny, Końskowola, Opole Lubelskie, Piotrawin, Wąwolnica, Wilków.
Odpowiadam tylko na majle, na PW NIE

M.Massalski
Posty: 60
Rejestracja: 05 wrz 2015, 17:32

Post autor: M.Massalski »

Z aktu ślubu Józefa z Antoniną oraz zgonu Magdaleny wynika, że matką Józefa była Magdalena Perczyńska. Być może błąd został popełniony tylko raz w nazwisku rodowym panny młodej aktu ślubu Tomasza z Magdaleną.
akt zgonu Magdaleny:
https://szukajwarchiwach.pl/35/1929/0/2 ... sxej3Bu_sw
"Akt ten stawiającym, którzy obydwaj są synami zmarłej"
akt ślubu Józefa z Antoniną: https://szukajwarchiwach.pl/35/1910/0/2 ... uDr3H3leDg
"a żyjącej matce Magdalenie z Perczyńskich Massalskiej"
Marcin
Moje parafie to: Dys, Parczew, Horodyszcze(gr.-kat.)

Awatar użytkownika
MireQ
Posty: 1626
Rejestracja: 28 kwie 2011, 12:25
Lokalizacja: Lublin

Post autor: MireQ »

M.Massalski pisze:Być może błąd został popełniony tylko raz w nazwisku rodowym panny młodej aktu ślubu Tomasza z Magdaleną."
W akcie ślubu Tomasza z Magdaleną nie popełniono żadnego błędu, gdyż nie ma podanego nazwiska rodowego panny młodej - wdowa, występuje pod nazwiskiem zmarłego męża.
Pisałem wcześnie, ja bym poszukał najpierw zgonu Bartłomieja Witkowskiego, aby się upewnić że o tą Magdalenę chodzi.
Następnie szukałbym zgonu Magdaleny Massalskiej, z domu Chrościcka.
Na koniec bym szukał ślubu Tomasza z Magdaleną Perczyńską. Nie tylko w Parczewie...
Przeglądaj wszystkich Perczyńskich i Chrościckich - może gdzieś wyjdzie połączenie?
Akt urodzenia (chrztu) wiele by wyjaśnił...
Pozdrawiam: MireQ

Parafie: Chodel, Chotcza, Karczmiska, Kazimierz Dolny, Końskowola, Opole Lubelskie, Piotrawin, Wąwolnica, Wilków.
Odpowiadam tylko na majle, na PW NIE

M.Massalski
Posty: 60
Rejestracja: 05 wrz 2015, 17:32

Post autor: M.Massalski »

Witam.
Odpis aktu chrztu Józefa Massalskiego potwierdza, że jego matką była Magdalena Perczyńska.
https://m.fotosik.pl/zdjecie/34e15109b3a07f28
Marcin
Moje parafie to: Dys, Parczew, Horodyszcze(gr.-kat.)

M.Massalski
Posty: 60
Rejestracja: 05 wrz 2015, 17:32

Re: Moja rodzina z Lubelszczyzny

Post autor: M.Massalski »

Witam,
akt ślubu Bartłomieja Witkowskiego z Magdaleną Chroscicką, raczej nie dotyczy mojej 5xprababci, gdyż tej parze w 1793 roku rodzi się dziecko: https://ksiegimetrykalne.pl/viewer/#par ... 8_0173.jpg (prawy dolny róg strony).
21.03.1806 w Nowym Stawku parafia Dys umiera Rozalia Massalska w wieku 78 lat, szlachcianka, wdowa Leśniowska. Na pewno jestem z nią spokrewniony, tylko nie ustaliłem jeszcze w jaki sposób. Czy Leśniowska to jej nazwisko panieńskie, czy też zmarłego męża?
Pozdrawiam
Marcin
Moje parafie to: Dys, Parczew, Horodyszcze(gr.-kat.)

M.Massalski
Posty: 60
Rejestracja: 05 wrz 2015, 17:32

Re: Moja rodzina z Lubelszczyzny

Post autor: M.Massalski »

Uprzejmie proszę osobę dysponująca metrykami z Dysa, których indeksy znajdują się na tej stronie o podesłanie:
- aktu zgonu Rozalii Massalskiej z 21.03.1806
- aktu zgonu Andrzeja Massalskiego z 1.10.1801
- aktu zgonu Barbary Massalskiej z 5.10.1801
Pozdrawiam
Marcin
Moje parafie to: Dys, Parczew, Horodyszcze(gr.-kat.)

ODPOWIEDZ

Wróć do „Genealogia ogólnie”