Moja rodzina z Lubelszczyzny

Wszystko co dotyczy genealogii.

Moderatorzy: avee, El, MarcinR

M.Massalski
Posty: 60
Rejestracja: 05 wrz 2015, 17:32

Moja rodzina z Lubelszczyzny

Post autor: M.Massalski »

Witam!
Moja rodzina pochodzi z Lubelszczyzny, a dokładnie z terenów diecezji siedleckiej. Poszukuję dat narodzin i śmierci moich prapradziadków. Na razie jedyne informacje, które o nich znalazłem pochodzą z Waszych metryk. Chodzi mi konkretnie o:
Józef Massalski ur. ok. 1868 Siemień śl. 6.11.1892 z Teresą Milaniuk zm. po 1903
Teresa Milaniuk ur. ok. 1864 Milanów zm. 1892-1903 Radzyń
Wincenty Prus ur. ok. 1868 śl. przed 1892 z Martą Prus zm. po 1892
Marta Prus ur. ok. 1868 zm. po 1892
Akta narodzin Józefa i Teresy oraz zgon Józefa prawdopodobnie znajdują się w parafii Parczew. Zgon Teresy znajduje się na pewno w parafii Radzyńskiej w księgach z lat 1892-1903. O Wincentym i Marcie wiem niewiele. Ich dziecko urodziło się w Dubicy, więc ich dat należy szukać w parafii w Wisznicach. Myślę, że przydatny w poszukiwaniach może być również akt ślubu Antoniego Massalskiego i Marianny Prus (moich pradziadków) z około 1913 roku, który prawdopodobnie znajduję się w parafii we Wisznicach. Na jego podstawie będzie można ustalić, czy moi przodkowie żyli np. 1913 roku. Mieszkam bardzo daleko od moich rodzinnych stron, więc za wszelką pomoc genealogów z tamtych stron będę wdzięczny.
pozdrawiam

300sl
Posty: 519
Rejestracja: 29 sty 2013, 13:17
Płeć:

Post autor: 300sl »

Chociaż wydaje się to oczywiste (z postu tego nie wywnioskowałem) to podpowiem, że należy sprawdzać różne formy nazwiska. Dla nazwiska Masalski wyskakuje ślub owego Józefa i Katarzyny Nasiłowskiej. Możliwe, że i inne osoby zapisane były przez jedno "s".

Pozdrawiam.
300sl

M.Massalski
Posty: 60
Rejestracja: 05 wrz 2015, 17:32

Post autor: M.Massalski »

Witam.
Niedawno temu udało mi się odnaleźć akt zgonu mojego praprapradziadka Józefa Masalskiego, który przyniósł wiele nowych informacji: https://www.fotosik.pl/zdjecie/e9233fb43c68fb4a
"Parczew, 25/01/1912, godz. 10:00
Zjawili się Józef Masalski lat 45 i Jan Litka? lat 24, obaj służący w Folwarku Rudzieniec, i oświadczyli, że 23/01/1912 o 10:00 umarł Antoni Masalski lat 77 dniówkarz? urodzony we wsi Rudno, a żyjący w Folwarku Rudzieniec, syn Józefa Masalskiego i matki nie zapamiętanej, wdowiec po Józefie Kielmanowicz."
Wiek Antoniego w tym akcie był mocno zawyżony, bo wedle innych urodził się on ok. 1840 roku, ale została podana tu miejscowość narodzin - Rudno oraz imię ojca - Józef.
W 1841 roku w parafii w Rudnie ochrzczony został Feliks Antoni Massalski syn Józefa i Antoniny Sarneckiej https://szukajwarchiwach.pl/35/1910/0/2 ... bHTCAUWx9A
Czy mogę mieć pewność, że chodzi tu o tego samego Antoniego? Wiele informacji jest zgodnych.
Idąc dalej w 1828 roku małżeństwo zawierają jego rodzice "...panem Józefem Massalski.. lat 24 mającym pisarzem propinacyi(?).... ...... Lubartowskiego" https://szukajwarchiwach.pl/35/1910/0/2 ... uDr3H3leDg
Serdecznie proszę o pomoc w odczytaniu tego aktu ślubu i wskazówki, co do dalszych poszukiwań.
Pozdrawiam
Marcin Massalski
Marcin
Moje parafie to: Dys, Parczew, Horodyszcze(gr.-kat.)

El
Posty: 1444
Rejestracja: 29 lis 2015, 12:50
Płeć:

Post autor: El »

W akcie małż. dane się zgadzają:
Masalski Antoni Kelmanowicz Józefa Lublin (św. Jana) 17 1867 On- O: Józef, M: Antonina, Ona- O: Mendla, M: Fajga: https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... cc=1867931
Pozdrawiam.
P.S. Praprapradziadek to Antoni, nie Józef?
Wiele zapomniałam. Przeminęło z wiatrem.

M.Massalski
Posty: 60
Rejestracja: 05 wrz 2015, 17:32

Post autor: M.Massalski »

Dziękuję za pomoc i przepraszam za pomyłkę - mój praprapradziadek to Antoni.
Marcin
Moje parafie to: Dys, Parczew, Horodyszcze(gr.-kat.)

Awatar użytkownika
MireQ
Posty: 1626
Rejestracja: 28 kwie 2011, 12:25
Lokalizacja: Lublin

Post autor: MireQ »

Zacznijmy od aktu ślubu z roku 1828, z którego odczytaniem masz problemy.
Ślub miał miejsce 5.10.1828 w parafii Rudno.
Pan młody Józef Massalski lat 24, syn zmarłego w dniu 5.06.1828 Tomasza Massalskiego i żyjącej Magdaleny Perczyńskiej.
Panna młoda Antonina Sarnacka lat 21, córka zmarłego w dniu 10.07.1812 Szymona Sarnackiego i żyjącej Wiktorii Bankowskiej.
Świadkami byli:
- Józef Łaskarzewski 40 lat, szwagier pana młodego oraz
- Franciszek Sarnacki 28 lat, brat panny młodej.

W akcie ślubu Antoniego z Józefą Kelmanowicz w Lublinie 1867 nazwisko Antoniego brzmi Massalski a nie Masalski.
Pozdrawiam: MireQ

Parafie: Chodel, Chotcza, Karczmiska, Kazimierz Dolny, Końskowola, Opole Lubelskie, Piotrawin, Wąwolnica, Wilków.
Odpowiadam tylko na majle, na PW NIE

Awatar użytkownika
MireQ
Posty: 1626
Rejestracja: 28 kwie 2011, 12:25
Lokalizacja: Lublin

Post autor: MireQ »

Pozdrawiam: MireQ

Parafie: Chodel, Chotcza, Karczmiska, Kazimierz Dolny, Końskowola, Opole Lubelskie, Piotrawin, Wąwolnica, Wilków.
Odpowiadam tylko na majle, na PW NIE

M.Massalski
Posty: 60
Rejestracja: 05 wrz 2015, 17:32

Post autor: M.Massalski »

Dziękuję za odczytanie aktu i jednocześnie proszę o podanie zawodu pana młodego. Dzisiaj udało mi się odnaleźć jeszcze kilka nowych aktów:
- zgon 7.06.1828 w Nowymstawie na Niećku Tomasza Massalskiego (dziadek Antoniego) parafia Dys
https://szukajwarchiwach.pl/35/1814/0/2 ... WrjydoyurA
- zgon 24.03.1835 w Woli Sernickiej Magdaleny Massalskiej zd. Perczyńskiej (babcia Antoniego) parafia Serniki
https://szukajwarchiwach.pl/35/1929/0/2 ... sxej3Bu_sw
- zgon 18.11.1854 w Majdanie Kozłowieckim Józefa Massalskiego (ojciec Antoniego) parafia Kamionka
https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... cc=1867931
- zgon 19.09.1855 w Majdanie Kozłowieckim Antoniny Massalskiej zd. Sarnecka (matka Antoniego) parafia Kamionka
https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... cc=1867931

Do odnalezienia został mi jeszcze:
- akt chrztu Józefa Massalskiego z 1804r. urodzonego wg aktu zgonu w Tartaku
- akt chrztu Antoniny Sarneckiej z 1807r.
- akt chrztu Tomasza Massalskiego z ok. 1762r.
- akt chrztu Magdaleny Perczyńskiej z ok. 1768r.
- akt ślubu Tomasza Massalskiego z Magdaleną Perczyńską ok.1788-1804

Co ciekawe 1.10.1801 w Nowym Stawku parafia Dys umiera w wieku 12 lat Andrzej Massalski syn Tomasza szlachcica! i Magdaleny zd. Niećko (byc może pierwsza żona mojego przodka).

Niepokoi mnie brak informacji o księdze chrztów z lat 1800-1810 parafii Dys. Za wszelkie wskazówki serdecznie dziękuję.
Pozdrawiam
Marcin
Moje parafie to: Dys, Parczew, Horodyszcze(gr.-kat.)

Awatar użytkownika
MireQ
Posty: 1626
Rejestracja: 28 kwie 2011, 12:25
Lokalizacja: Lublin

Post autor: MireQ »

M.Massalski pisze:Dziękuję za odczytanie aktu i jednocześnie proszę o podanie zawodu pana młodego.
Pan młody był pisarzem propinacji.

Propinacja
"w dawnej Polsce wyłączne prawo szlachty do produkcji i sprzedaży wyrobów alkoholowych (głównie piwa i gorzałki) w obrębie własnych dóbr ziemskich, a także obowiązek kupowania przez chłopów określonych ilości trunków w pańskiej karczmie."
Na podstawie https://www.bryk.pl/slowniki/slownik-hi ... propinacja

"Na czele każdej propinacji stał pisarz powoływany przez Radę
Ekonomiczną, z rocznym uposażeniem w wysokości ok. 600 zł. Pisarze propinacji
nie brali bezpośredniego udziału w procesie produkcyjnym, lecz
prowadzili sprawy organizacyjno-administracyjne i finansowo-kontrolne.
Czuwali oni nad prawidłowym zaopatrzeniem browarów i gorzelni w potrzebny
do produkcji surowiec oraz opał. Na nich ciążyła również odpowiedzialność
za personalną obsadę podległych sobie karczem. Zobowiązani
też byli kontrolować raz w tygodniu karczmy znajdujące się w obrębie
ich propinacji. Zgodnie z instrukcją winni byli pisarze przestrzegać prawidłowego
i terminowego rozliczania się w kasie generalnej z wyszynkowych
trunków. Niekiedy, zwłaszcza w większych propinacjach posiadali
oni do pomocy kasjerów."
Na podstawie: http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Roc ... 97-120.pdf
Pozdrawiam: MireQ

Parafie: Chodel, Chotcza, Karczmiska, Kazimierz Dolny, Końskowola, Opole Lubelskie, Piotrawin, Wąwolnica, Wilków.
Odpowiadam tylko na majle, na PW NIE

M.Massalski
Posty: 60
Rejestracja: 05 wrz 2015, 17:32

Post autor: M.Massalski »

Dziękuję za informację. Jednak metryki chrztów z lat 1800-1810 parafii Dys odnalazłem na familysearch.
Pozdrawiam
Marcin
Moje parafie to: Dys, Parczew, Horodyszcze(gr.-kat.)

Awatar użytkownika
MireQ
Posty: 1626
Rejestracja: 28 kwie 2011, 12:25
Lokalizacja: Lublin

Post autor: MireQ »

M.Massalski pisze:Niepokoi mnie brak informacji o księdze chrztów z lat 1800-1810 parafii Dys.
Nie wiem skąd bierzesz takie informacje?
Na filmie o numerze 937497 są następujące księgi metrykalne, opis na familysearch nie jest poprawny...
Film zaczyna się od Item 3 i kończy na Item 12.
Na filmie początek Item 9 jest błednie oznaczony, jako AKTA URODZIN 1698-1721... koniec ITEM 9 jest już poprawnie podany, jako AKTA MAŁŻ. 1698-1721.
Pozdrawiam: MireQ

Parafie: Chodel, Chotcza, Karczmiska, Kazimierz Dolny, Końskowola, Opole Lubelskie, Piotrawin, Wąwolnica, Wilków.
Odpowiadam tylko na majle, na PW NIE

Awatar użytkownika
MireQ
Posty: 1626
Rejestracja: 28 kwie 2011, 12:25
Lokalizacja: Lublin

Post autor: MireQ »

M.Massalski pisze:Co ciekawe 1.10.1801 w Nowym Stawku parafia Dys umiera w wieku 12 lat Andrzej Massalski syn Tomasza szlachcica! i Magdaleny zd. Niećko (byc może pierwsza żona mojego przodka).
1 października 1801 umiera 12 letni Andrzej, syn szlachcica Tomasza Massalskiego i Magdaleny - ze wsi Niecko.
5 października 1801 umiera 2 letnia Barbara, córka szlachciców Tomasza i Magdaleny Massalskich ze wsi Niecko
Po łacinie filia de Niecko, czy filia de Nowy Stawek to nie są nazwiska panieńskie matek, tylko wioski pochodzenia...
Z innych aktów wynika, że Tomasz Massalski był gajowym.
Pozdrawiam: MireQ

Parafie: Chodel, Chotcza, Karczmiska, Kazimierz Dolny, Końskowola, Opole Lubelskie, Piotrawin, Wąwolnica, Wilków.
Odpowiadam tylko na majle, na PW NIE

300sl
Posty: 519
Rejestracja: 29 sty 2013, 13:17
Płeć:

Post autor: 300sl »

MireQ pisze:Po łacinie filia de Niecko, czy filia de Nowy Stawek to nie są nazwiska panieńskie matek, tylko wioski pochodzenia...
To chyba jednak nie tak :)
Andreas Nlis Thomae Massalski et Magdalenae filius de Niecko
to znaczy:
Andrzej szlachetnych Tomasza Massalskiego i Magdaleny syn (filius to syn, a filia to córka) ze wsi Niecko

Pozdrawiam.
300sl

Awatar użytkownika
MireQ
Posty: 1626
Rejestracja: 28 kwie 2011, 12:25
Lokalizacja: Lublin

Post autor: MireQ »

Co nie tak?
Niecko nie jest nazwiskiem matki, tylko to nazwa wioski...
Dla mnie Nobils to szlachcic...
Wiele razy się spotkałem z określeniem: szlachetny, sławetny czy pracowity i osoba tak określana nie zawsze była szlachcicem... ale przy Nobilis - zawsze!
Albo ja czegoś nie rozumiem...
Pozdrawiam: MireQ

Parafie: Chodel, Chotcza, Karczmiska, Kazimierz Dolny, Końskowola, Opole Lubelskie, Piotrawin, Wąwolnica, Wilków.
Odpowiadam tylko na majle, na PW NIE

300sl
Posty: 519
Rejestracja: 29 sty 2013, 13:17
Płeć:

Post autor: 300sl »

Chodzi mi o słowo filius/filia. Z Twojego postu wynika, że filia de Niecko znaczy ze wsi Niecko, a to znaczy córka ze wsi Niecko. To niby szczegół, ale zwłaszcza przy imieniu Franciszek/Franciszka bardzo często pozwala odróżnić płeć bo nie wiadomo czy piszący napisał -um czy -am.

Pozdrawiam.
300sl

ODPOWIEDZ

Wróć do „Genealogia ogólnie”